donderdag 7 april 2016

3293



*
Donderdag 7 april 2016
Zon 7u05-20u26
H Johannes Baptista de la Salle
*
3293 - WEGENBLOKKADES ZIJN GEZOND EN OP TERMIJN ZEER HEILZAAM VOOR DE ECONOMIE
*
Elleboogwerk, of


Sterke ellebogen?
*
INLEIDING / GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Mijn ellebogen als twee aangeboren nieuws-antennes van uitzonderlijke hoogstaande kwaliteit: in het Parlement had ik daar rijk kunnen mee worden.
Vanaf de eerste dag van de wegblokkades in Francofonia voelde ik al nattigheid, maar dat kon evengoed ook aan de slechte weersomstandigheden te wijten zijn geweest, want in tegenstelling tot de zon die die Booswicht beloofd had, regende het pijpenstelen. Maar met iedere nieuwsuitzending werden de uitgezonden signalen duidelijker: hier zit de PS onder.
Neen, zotteke, niet onder de wielen van al die truckers, maar onder de truck van de onwettelijke bezettingen. Ja, daar is het de PS voor, of soms niet?
Zo stoven die Cowboys van de Weg, de Vlaamse Regering van Sjarel Michel een groene kool, had ik gedacht, en dat denken was een schot in de Rode Roos.
‘Tanks inzetten’, meende zij die mijn zorgen niet deelt, maar ze wegneemt. ‘Nummerplaten noteren en per uur ’n ferme boete faxen naar de zetel van het Bedrijf. En wat nog al meer, ‘k zou ’t niet weten.
‘Troost U, schat’, was mijn reactie, zo vlug niet. Ze vergaderen daarover. Ze hebben ‘alles op tafel gegooid’. -  ‘En nu zijn ze ‘in debat gegaan’ daarover. Ze zijn ermee bezig. De ‘zullers’ zullen ook deze keer wel een koord vinden. Neen, verdorie nog-aan-toe, geen koord om zichzelve aan op te hangen, wat wij wel zouden willen, maar een koord om zich uit de slag te trekken.
En toen wilde ze weten ‘Welke slag’? ‘Gaat er gevochten worden’? En ik maar slagen uitvinden, liefst onder de gordel. Maar met de PS moet men vroeger kunnen opstaan.
‘Nòg vroeger’, zuchtte ze, lichtjes aangeslagen. ‘Al jaar en dag zijn we d’er uit van vòòr 7 uur’.
Ja, wat kon ik dan verder voorstellen dan ‘Dan is afknallen de enige mogelijkheid’ waarop we beiden besloten om dat te beginnen bij De Schandaard, de verantwoordelijke voor onderstaand interview.
‘Schild of vriend’, waagde ik nog in te brengen, maar toen ging de wekker en de siësta was voorbij….
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*


*

Terecht dat transportsector wegen bezet’
‘Terecht dat transportsector wegen bezet’
 ‘De Waalse blokkades tonen dat vrachtwagens de olie vormen van de samenleving: zonder ons valt het economische leven al na drie dagen stil.’ Michaël Reul, topman van de belangenorganisatie UPTR, begrijpt de woede van de kwade truckchauffeurs.

Michaël Reul, secretaris-generaal van UPTR, een belangenvereniging uit de transportsector, toont ‘enorm veel begrip’ voor de wegblokkades van kwade chauffeurs in Wallonië en Vlaanderen. ‘Als na drie dagen de schappen leeg staan in de grootwarenhuizen, beseffen de mensen misschien eindelijk eens hoe belangrijk vrachtwagens wel niet zijn voor de economie.’

Ligt uw organisatie aan de basis van de blokkades? Hier en daar verschijnen vlaggen met uw logo op.

‘Neen. De acties kwamen vanzelf. Spontaan initiatief. Ga onze communicatie maar na: nergens een oproep. De woede zit gewoon heel diep bij de transporteurs.’

Zo blijkt.

‘Niet onlogisch, toch? Uur na uur stromen mails binnen over technische problemen met de boordcomputers. Die werken langs geen kanten, slaan tilt of factureren dubbel, en het callcenter van fabrikant Sattelic blijft onbereikbaar voor hulp. Terwijl een boete van duizend euro dreigt bij een overtreding. Nochtans waarschuwden wij meermaals en reeds lang op voorhand voor een gebrekkige invoering van het systeem. En toch gaan de overheden koppig door.’

‘Maandag zaten trouwens alle betrokkenen samen aan één tafel om alle problemen op te lijsten. Weet u hoe lang die vergadering duurde? Vier volle uren.’

Ondertussen krijgt het economische leven rake klappen.

‘We gaan niet op de chauffeurs schieten. Integendeel. Dit toont net aan hoe belangrijk het vrachtwagenverkeer voor België is. Drie dagen de toegangswegen blokkeren en de schappen op de winkels staan leeg. Mensen moeten dat maar eens beseffen. De sector is de olie die de machinerie en de economie doet draaien. We eisen terecht respect. Van de overheid, van de klanten, van de consumenten. En best mogelijk dat een groot deel van de bevolking weinig sympathie aan de dag legt, maar veel van de bedrijfjes die nu staken, proberen ook maar te overleven. Veel andere manieren om druk te zetten, bestaan ook niet.’

Bent u volledig tegen de kilometerheffing waarbij de verbruiker betaalt? Tenslotte moet het mobiliteitsgewijs dringend anders in België.

‘Kijk, UPTR komt misschien wel als enige organisatie echt op voor de belangen van de transportsector. In Wallonië kennen we één concurrent, in Vlaanderen twee, namelijk Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen. En die gaan niet voluit in het protest, omdat ze commerciële partner zijn, door mee de boordcomputers te distribueren, en daaraan ook verdienen. Totaal onbegrijpelijk eigenlijk. Wij zijn tegen een heffing, tenzij die voor iedereen geldt, ook personenwagens. Want iedereen vervuilt. Nu enkel de zware vrachtwagens viseren, heeft trouwens toch bijna geen effect op de mobiliteit en voedt alleen maar het gevoel van onrechtvaardigheid.’

Waarom blijken vooral de Waalse truckchauffeurs kwaad, en veel minder de Vlaamse?

‘Dat komt door het misprijzen van de Waalse regering en de miscommunicatie tussen CDH en de PS. Vorige week bereikte Christophe Lacroix, de socialistische begrotingsminister, een compromis met de transportsector, wat enkele uren later openlijk teruggefloten werd door CDH-minister Maxime Prévot. Wat kwaad bloed zette.’

En wat hield dat compromis in?

‘De heffing geldt voor alle wegen van het Eurovignet-gebied en die doorkruisen de drie gewesten van het land. Maar in tegenstelling tot Vlaanderen voegt Wallonië nog een paar extra nationale wegen toe aan het betalende parcours. En dat maakt het onverteerbaar en wil Prévot niet aanpassen. Ik kan mijn achterban ook niets aanbieden wat de bittere pil zou vergulden; flankerende maatregelen ontbreken compleet.’

Waarom viseren de beleidsmaker de truckchauffeurs eigenlijk?

‘Makkelijk: de sector wordt voor alles met de vinger gewezen. Loopt iets verkeerd in het verkeer? Onze schuld. De putten in het wegdek? Door ons. Terwijl ook personenwagens evengoed brokken maken.’

Gaat de bezetting van de invalswegen nog lang duren denkt u?

‘Geen idee. Maar de komende uren moeten de verantwoordelijken wel een positief signaal geven. Bijvoorbeeld door het systeem uit te stellen tot september, na de uploads van de software in de boordcomputers. Hoe dan ook, UPTR stapt binnenkort naar de rechtbank, net om te eisen dat iedere verbruiker betaalt.’
*
UIT LIJDING – MORAAL v/h VERHAAL
*
Coburgia is het land waar men niet moet proberen de verkeerde landgenoten te discrimineren. Vlamingen zijn daar (wegens gewenning) minder gevoelig voor. 
Komt daarbij dat deze Regering, door de zaken tè goed te willen doen, het vroegere lakse beleid van de PS teveel blameert. En deze KM-Heffing is de gewenste aanleiding om tegengas te geven. Door stil te staan en een stok te zoeken om de hond te slaan.
Schade aan de economie? Ja, en dan?  Schade aan het imago van het Land. Ja, en dan? Dit hier is een actie, zò afgekeken van het sacro-sante Recht op Staken. En daarmee is alles gezegd. Het staat wel niet in de Wet, maar binnenkort wordt daar een mouw aangepast als uitloper van het Arbeidsrecht.
Zeg nu zelf. Als een 30-tonner Km Heffing moet betalen, waarom zijn kleinere monsters tot 3500 kg dan vrijgesteld? Waarom zoeven personenwagens dan vrij en vrank tussen de wielen van deze truckers? Waarom zijn voetgangers en fietsers dan vrijgesteld? HaHa. Omdat daar vriendjespolitiek onder zit?
En vooral dat laatste stoort de PS, want het zijn de verkeerde vriendjes. Kijk maar wat Mayeur ermee deed. Een verbodsteken in het verkeer dat alleen maar geldt voor extreem-rechts. Zoiets had men moeten invoeren. Dan had men de software van die dingen zodanig kunnen instellen, dat ze alleen Franstaligen konden vrijstellen.
JaJa, met dat soort ellebogen had ik het ver kunnen brengen in de politiek!  Had ik dat maar vroeger geweten!
*
*


*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten