zaterdag 5 februari 2022

500812 – IN ONS EIGEN LAND LEVEN DE FRANCOFONIANEN ALS GOD IN FRANKRIJK OP ONZE KOSTEN

 

.

ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022

*

In Francofonia, wordt op kosten van de Modale Vlaming…..

… geleefd llijk God in Frankrijjk….

*

500812 – IN ONS EIGEN LAND LEVEN DE FRANCOFONIANEN ALS GOD IN FRANKRIJK OP ONZE KOSTEN

*

I N H O U D

De Vlaamse Onafhankelijkheid valt best te vergelijken met de wereldvermaarde Processie van Echternach. Één stap voorwaarts, en drie achteruit…

Moet U straks Mag niette Kan niette bezig horen. Is er dan echt niemand die dat stuk pretetie op zijn plaats kan zetten? Een goede positie voor hem zou bijvoorbeeld zijn- na zijn stempelgeld zoals iedereen daar - : achter een klein bureatje voor WC-Madame te spelen die instaat voor de ontvangsten en verder alleen maar toekijkt…

En als er dan al eens iemand in Vlaanderen de stem verheft en haar op de tanden heeft, dan is nog, de rug recht, dan is het nig een Import-Vlaminge, lijk Zuhal Demir. Zoals deze persoon, mochten er honderdtallen ineens overekomen om één Blok te vormen met het Vlaams Belang samen met BDW, als Partij.

 

 

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

ZWARTEPIETEN AAN DE SCHELDE (2)

*

Ik kom nog even terug op het gepalaver over de Pfos/Pfas. Het is eigenlijk niets anders dan een excuus om niet over de echte problemen te moeten beslissen: de energieprijzen, de kernuitstap, het klimaat, de pensioenen, corona, de financiële hervorming enz. Allemaal zaken die zo op de lange baan worden geschoven.

Dat 3M in de States al veroordeeld werd voor vervuiling, zegt niets over wat hier is gebeurd. Als de Europese drinkwater richtlijn niet werd/wordt overschreden, is er geen reden om het bedrijf daarvoor te veroordelen, zeker niet zolang er niet één klacht over gekomen is vanwege de bevolking. Er is inderdaad een strenger advies vanwege Europa, maar zolang dat niet in een wettelijke regeling is omgezet, stelt dat niets voor. Als we alle adviezen van de club van Ursula en Timmerfrans ernstig zouden nemen, kunnen we er beter mee ophouden.

Het wordt een hoogseizoen voor de aanhangers van het principe ‘If you can’t convince them, confuse them’. Na een corona beleid, waar bijna niemand kop noch staart aan krijgt, is het de beurt aan de problemen met de energiekosten waar zo stilaan hetzelfde aan het gebeuren is. Wie snapt het nog? Dit gaat dan wel om problemen die ons allen dagelijks aanbelangen. En niet om mensen te moeten ontraden eigen groenten en eieren van de eigen kippen te eten, terwijl ze dat al bijna 20 jaar hebben gedaan zonder ook maar één noemenswaardige klacht.

Tenslotte was het Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, die in 2017 de vervuiling aankaartte en die straks het kind van de rekening dreigt te worden.

04 februari 2022 20:36

*

. HOGER DAN VERWACHTE DUITSE INFLATIE VERSTERKT DRUK OP ECB

**

ECB-voorzitster Christine Lagarde. ©Bloomberg

*

De Duitse inflatie is in januari veel minder gedaald dan verwacht. Dat verhoogt de speculatie dat de Europese Centrale Bank (ECB) nog dit jaar de rente zal verhogen.

De Duitse inflatie is, gemeten volgens de Europese definitie, in januari teruggevallen naar 5,1 procent, tegenover 5,7 procent in december. Dat is vooral te danken aan het verdwijnen van de impact van de tijdelijke Duitse btw-verlaging in de tweede helft van 2020.

Toch zijn de Duitse inflatiecijfers een tegenvaller. Economen hadden een daling van de Duitse inflatie naar 4,3 procent voorspeld.

'De verwachting dat het verdwijnen van het btw-effect en een kleinere impact van de energieprijzen de inflatie substantieel zouden doen dalen, bleek verkeerd', zeggen economen van Deutsche Bank.

"De verwachting dat de inflatie substantieel zou dalen bleek verkeerd. "

Deutsche Bank

 

Carsten Brzeski, het hoofd macro-economie van ING, zit op dezelfde golflengte. 'Het beeld dat blijft, is nog steeds een van hoge inflatiecijfers. De impact van de btw-verlaging wordt vervangen door hogere energieprijzen en het doorsijpelen ervan in de prijs van andere producten. De doorrekening van hogere energie- en producentenprijzen in de consumptieprijzen is nog lang niet voorbij.'

Hogere inflatieprognose

Deutsche Bank verhoogt zijn prognose van de gemiddelde inflatie in 2022 van 2,9 naar 4,2 procent. 'Het hardnekkige tekort aan materialen en de ontwrichting van de aanvoer zullen slechts geleidelijk verminderen.'

Brzeski is wat minder somber, hoewel ook hij pas rond het einde van de zomer een sterke daling van de inflatie verwacht. Hij voorspelt voor 2022 een gemiddelde inflatie in Duitsland van 3,5 procent.

"Ook de inflatie in de eurozone als geheel zal wellicht hoger zijn dan voorzien. "

De hoger dan verwachte inflatie in Duitsland, Spanje en België zal bijna zeker tot gevolg hebben dat ook de inflatie in de hele eurozone hoger uitvalt dan voorzien. Dat is slecht nieuws voor de ECB. Economen voorspelden voor de publicatie van de Duitse cijfers dat de inflatie in de eurozone in januari daalt naar 4,3 procent, tegenover 5 procent in december.

Renteverhoging

De geldmarkt verwacht nu dat de ECB dit jaar minstens twee keer de rente zal verhogen. Daardoor steeg de Duitse tienjaarsrente weer boven nul.

"Een strakker monetair beleid zal de containers uit Azië niet sneller in Europa doen toekomen of de energieprijzen doen dalen. "

Carsten Brzeski

Hoofd macro-economie ING

 

Brzeski merkt op dat de ECB op korte termijn de rente niet kan verhogen. 'De oorzaak van de hoge inflatie zijn nog steeds problemen aan de aanbodzijde en niet de vraag. Een strakker monetair beleid zal de containers van Azië niet sneller in Europa doen toekomen of de energieprijzen doen dalen.'

Tot nu was de boodschap van de ECB dat een renteverhoging in 2022 'erg onwaarschijnlijk' is. 'De ECB mag niet overhaast de overgang maken van geduld naar paniek', onderstreept Brzeski.

Wouter Vervenne

  1. 31 januari 2022 18:14

 

MAGNETTE HAALT ARTIKEL ‘138’ NOG EENS VAN STAL

foto: ©Reporters

*

PS-voorzitter wil pad verder effenen naar federalisme met vier

*

 

Terwijl de ministers van Institutionele Hervormingen, Annelies Verlinden (CD&V) en David Clarinval (MR), zich opwarmen om 2,1 miljoen euro over de balk van een volstrekt nutteloze en volkomen overbodige ‘burgerbevraging’ over de staatshervorming te gooien, zijn daarover, zoals Pieter Bauwens zaterdag schreef, langs alle kanten denk oefeningen bezig.

In een daarvan heeft PS-voorzitter Paul Magnette onlangs inkijk gegeven. Van zijn off-the-record-gesprek met Wetstraatjournalisten zijn sporen te vinden in een Belga-bericht over de parlementaire commissie die de staatshervorming evalueert, dat sinds vrijdag op de Knack-website staat. De Tijd zinspeelde er zaterdag op in een stukje onder de kop ‘Franstalig België bereidt staatshervorming voor’.

Spitstechnologie

In de denkoefening van Magnette speelt grondwetsartikel 138 de hoofdrol. Het artikel is een schoolvoorbeeld van constitutionele spitstechnologie, met het aloude dilemma tussen tweeledig en drieledig federalisme als achtgrond.

Over ‘138’ kan een stevige juridische verhandeling worden geschreven. Wij doen een poging het verhaal (zo) eenvoudig (mogelijk) te houden.

Twee- of drieledig?

Het is een gangbare opvatting dat de Vlamingen België zien als een staat met in hoofdzaak twee (volks)gemeenschappen, terwijl het voor de Franstaligen een staat is met vooral drie gewesten. Die opvatting is niet verkeerd, maar miskent dat de spanning tussen twee- en drieledigheid ook in Francofonië leeft.

Al op de Waalse Congressen van 1945 en 1946 hebben de wallinganten er hartstochtelijk over gediscussieerd. Voor de voorstanders van tweeledigheid bestond er alleen maar een Waalse en een Vlaamse nationaliteit, en moesten de Brusselaars kiezen voor een van beide. De verdedigers van drieledigheid kantten zich tegen elke inmenging van de 700.000 Bruxellois in de zaken van Wallonië.

Compromis van 1970

Het dilemma is bij de eerste staatshervorming (1970) opgelost door in de grondwet te schrijven, dat België uit zowel twee gemeenschappen als drie gewesten bestaat (we maken abstractie van de kleine Duitstalige gemeenschap).

Tien jaar later werd het ‘compromis van 1970’ versterkt en aangescherpt. Bij de tweede staatshervorming werden het Vlaamse en het Waalse Gewest daadwerkelijk opgericht, en werd beslist de persoonsgebonden beleidsmateries exclusief aan de gemeenschappen en de grondgebonden aangelegenheden exclusief aan de gewesten toe te wijzen.

Bres in gewestflank

Tegelijk sloegen de Vlamingen een bres in de gewestflank van het compromis. In lijn met ‘hun’ tweeledigheidsmodel, beslisten ze dat de Vlaamse Gemeenschap alle bevoegdheden van het Vlaamse Gewest uitoefent. Dat werd mogelijk door een toevoeging aan grondwetsartikel 59bis (die bij de herschikking en hernummering van de grondwet in 1994 het aparte artikel 137 is geworden).

Sinds 1980 bestaat het Vlaamse Gewest enkel nog in rechte en op papier. In feite is het uitgewist en gefuseerd met de Vlaamse Gemeenschap, kortweg Vlaanderen

Voor alle duidelijkheid: om binnen de lijnen van de grondwet te blijven, gebeurt enkel de uitoefening van de gewestbevoegdheden door de Vlaamse Gemeenschap. In de praktijk zijn de bevoegdheden zelf overgedragen. Sinds 1980 bestaat het Vlaamse Gewest enkel nog in rechte en op papier. In feite is het uitgewist en gefuseerd met de Vlaamse Gemeenschap, kortweg Vlaanderen.

Collignon & co

Francofonië had de mogelijkheid hetzelfde te doen, maar deed het niet. Liberalen en christendemocraten stonden niet afkerig van een ‘fusie’ van het Waalse Gewest met de Franse Gemeenschap, maar de Waalse regionalisten in de PS wilden daar niet van horen. Meer zelfs: nadat in 1989 ook het Brusselse Gewest daadwerkelijk was opgericht, trokken ze ten aanval.

Nu de Bruxellois hun eigen gewest hadden, zeiden regionalisten als Robert Collignon, José Happart, Jean-Maurice Dehousse en Jean-Claude van Cauwenberghe, is de Franse Gemeenschap overbodig geworden. Ze wilden dat de gemeenschapsbevoegdheden toegewezen werden aan het Waalse en het Brusselse Gewest. Niet- of minder regionalistische Walen als PS-voorzitter Guy Spitaels en Brusselaars als Philippe Moureaux wilden de Franse Gemeenschap behouden als band en teken van solidariteit tussen Walen en Bruxellois.

Vergelijk van Ans

De strijd in de PS werd op 8 februari 1991 beslecht op een congres van de Waalse federaties in Ans. De regionalisten aanvaardden, onder druk van de partijtop, een vergelijk: de Franse Gemeenschap mag blijven bestaan, maar moet bevoegdheden afstaan aan het Waalse en het Brusselse Gewest.

Van de financiële armlastigheid van de Franse Gemeenschap maakten de regionalisten gebruik om bij de vierde staatshervorming (1993) uitvoering te geven aan het vergelijk van Ans.

Hoewel de Franse Gemeenschap in 1988 extra geld had gekregen, zat ze wegens haar duur onderwijs alweer in slechte papieren. De belastingen kon ze niet verhogen, want de gemeenschappen hebben, anders dan de gewesten, geen fiscale bevoegdheid. En na vijf jaar alweer de bedelhand uitsteken naar Vlaanderen, ging de Franstaligen te ver.

59quinquies

Ze losten het probleem op door in 1993 in de grondwet een nieuw artikel te laten opnemen. Aanvankelijk was het nummer 59quinquies, sinds de herschikking van de grondwet in 1994 is het artikel 138.

In dat artikel staat dat het Waalse Gewest en de Cocof bevoegdheden van de Franse Gemeenschap kunnen uitoefenen. Net het omgekeerde dus van wat in artikel 137 staat en van wat in Vlaanderen gebeurt.

Ter herinnering: de Cocof is de Commission communautaire française, de Franse Gemeenschapscommissie in Brussel. In feite is het de Franse taalgroep in het Brussels parlement en in de Brusselse regering, met andere woorden: de Franstalige flank van het Brusselse Gewest. Omdat het ook een Vlaamse flank heeft, kunnen bevoegdheden van de Franse Gemeenschap niet aan het Brusselse Gewest als dusdanig overgedragen worden en wordt de spitstechnologische omweg van de Cocof gevolgd.

Nog een bres

Nog in 1993 werd van artikel 138 gebruik gemaakt om een stapel bevoegdheden van de Franse Gemeenschap over te hevelen naar het Waalse Gewest en de Cocof: sportinfrastructuur, sociale promotie, beroepsomscholing, aspecten van het gezondheids-, gezins- en ouderenbeleid, leerlingenvervoer.

 

Wat heeft dat met de financiële armlastigheid van de Franse Gemeenschap te maken, vraagt u zich af. Wel, van de begrotingsmiddelen voor die bevoegdheden werd maar 80% overgedragen. De Franse Gemeenschap mocht er dus een vijfde van in eigen zak houden en zat daarmee wat ruimer in de financiële kleren.

Zo was een tweede bres geslagen in het ‘compromis van 1970’, deze keer in de gemeenschapsflank. Een deel van de Franse Gemeenschap was uitgewist en gefuseerd met eensdeels het Waalse Gewest en anderdeels, via de Cocof, het Brusselse Gewest.

Kinderbijslag

Bij de zesde en jongste staatshervorming, die van 2014, is artikel 138 weer van stal gehaald. De Franse Gemeenschap kreeg toen, zoals Vlaanderen, bijkomende bevoegdheden, maar die werden meteen overgedragen aan eensdeels het Waalse Gewest en anderdeels het Brusselse Gewest.

Nieuw en opmerkelijk was, dat het in dat laatste geval niet enkel via de Cocof gebeurde, maar ook via de GGC. Om dat mogelijk te maken, was in de grondwet het nieuwe spitstechnologische artikel 135bis ingelast (waar we hier, om het eenvoudig te houden, niet nader op ingaan).

Ter herinnering: de GGC is de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de optelsom van de Cocof en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Met andere woorden: de GGC is identiek aan het Brussels parlement en de Brusselse regering, en dus identiek aan het Brusselse Gewest.

Onder meer de kinderbijslag, zonder de minste twijfel een zuiver persoonsgebonden aangelegenheid, is sinds 2014 een bevoegdheid van het Waalse Gewest én, via de GGC, van het Brusselse Gewest.

 

Op die manier is bij de zesde staatshervorming alweer een bres, en zelfs een heel grote bres, in het ‘compromis van 1970’ geslagen. Op die manier wordt het onderscheid tussen gemeenschap en gewest, het ‘ei van Columbus’ van het Belgische federalisme, geleidelijk gesloopt, ten nadele van de gemeenschap en ten voordele van het gewest.

Vierledigheid

Laten we terugkeren naar de denkoefening van Paul Magnette.

Uit wat in de pers is verschenen, valt af te leiden dat hij, zoals in 1993, de financiële ademnood van de Franse Gemeenschap wil aangrijpen om artikel 138 ten derde male van stal te halen. Magnette stelt voor opnieuw bevoegdheden van de Franse Gemeenschap over te hevelen naar het Waals Gewest en, via de Cocof, het Brusselse Gewest. Opnieuw zou slechts een deel van de corresponderende begrotingsmiddelen worden overgedragen. Daardoor zou de Franse Gemeenschap er financieel iets beter voor staan en iets minder demandeur zijn wanneer in 2024 met de Vlamingen onderhandeld moet worden over de herziening van de Financieringswet.

Wat Magnette beoogt, is meer dan een financiële operatie. Hij wil er opnieuw het Waalse Gewest en, via de Cocof, het Brusselse Gewest mee versterken. Door dat te doen, effent hij verder het pad naar een federaal België met vier deelstaten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en Ostbelgien (de Duitstalige Gemeenschap die al een stevige stapel gewestbevoegdheden heeft). Door dat te doen, dringt hij la Belgique à quatre entités steeds meer aan de Vlamingen op.

Quid DéFI?

Het vierledig model, dat het ‘compromis van 1970’ tussen twee- en drieledigheid helemaal wegveegt, is al dominant in het zuiden des lands. In Vlaanderen zijn de – of toch al heel wat – liberalen, groenen en socialisten ervoor gevallen. ‘Quid CD&V? Quidquidquid N-VA’, vroeg De Tijd zich zaterdag trefzeker af.

In de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zijn dat MR en Ecolo, in de Cocof Ecolo en DéFI. Stapt die laatste partij mee?

Maar ook: quid DéFI? Want helemaal is het broodje van Magnette nog niet gebakken. Om ‘138’ in werking te stellen, moet hij zijn regeringspartners mee krijgen. In de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest zijn dat MR en Ecolo, in de Cocof Ecolo en DéFI. Stapt die laatste partij mee?

 

Haar voorzitter, François De Smet, zei zondag aan RTL-TVi dat hij niet overtuigd is van het viergewestenmodel en dat hij daarentegen de Franse Gemeenschap wil versterken. De Smet sprak van een dubbel federalisme: één met de Vlamingen en één tussen Walen en Brusselaars.

Wordt dus vervolgd – en door Doorbraak opgevolgd.

Mark Deweerdt

04/02/2022

CORONA, DELTA, OMIKROM

& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR

Mevrouw Demir staat in ieder geval de gewone burger bij: baat het niet, zo schaadt het niet.

In ieder geval zijn dit voor de eerstvolgende Stembussen goede vooruitzichten. De ene regering smijt met belastinggeld – weeral om de Waalse Groenen te plezieren – en de andere probeert de burger te beschermen…

-

En dan weer het haat-liefde verhaal over de OOSTERWEEL….

Lantis BAM

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweelverbinding

**

Het gaat niet goed, maar daarover wort er niet gecommuniceerd.

Te veel zand tussen de raderen?

-

En dan is er nog ‘Netbeheerder’ FLUVIUS.

Is puur een zaak van rug-dekkende postjes-melkerij. Waarvan de resterende profijtjes weeral richting Le Moulin Rouge vlinderen…

Gewoon mee met de rest ‘naturaliseren’, eenmaal Vlaanderen onafhankelijk is heworden, en daarmee doef.

-

Het IMF, weeral zo’n geldverslindende bemoeial, met Chrstine La Champètre als Oppergod…. Die blijt thans over te gaan over

geduld naar paniek…

Als de rente verhoogt, boer let dan op Uw ganzen…

-

Magniette en zijn doelstellingen dus: als een kattemoe op zoek naar zoveel mogelijk jongen, vanwege, laten we het zo stellen, met die vele honderdduizenden nieuwkomers, de kindertoeslag voor elk bijkomend jong…

*

Digithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten