maandag 4 juli 2022

656 –VIA DE VERPLICHTE ISLAM NAAR DE VERLICJTE ISLAM, ZOALS NA DE ‘VERLICHTING’ VAN VOLTAIRE EN DE FRANSE REVOLUTIE? NEE HOOR. DANKE WEL!

 

*

*

DAGELIJKSE VAN HOREN ZEGGEN SATIRE

*

MAANDAG 4 JULI 2022

*

Wat Haat vernielde

Heeft Liefde weer opgebouwd

*

656 –VIA DE VERPLICHTE ISLAM NAAR DE VERLICJTE ISLAM, ZOALS NA DE ‘VERLICHTING’ VAN VOLTAIRE EN DE FRANSE REVOLUTIE?

NEE HOOR. DANKE WEL!

*

I N H O U D

Het is mij niet bekend of U, lieve lezer, even enhousiast bent als ikzelf die te weten ben gekomen dat we in de Koekestad aan de Schelde ’n Afhaanse !!!!!!! pin-up girl hebben die goed en wel, zelfs boeken scrijft. En dan nog wrl in ONZE TAAL, en niet in het Afgaans. Bijna op het einde van deze blog (er volgt nog een in extremis toegeogd document van de hand van Johan Sanctorim) kunt U zelfs meesnoepen. En wat voor ’n snoep dan nog!

Agge mô leut êt.

Ex-Moslima en toch Miss Eaeth kunnen worden…

Ge moet maar lef én de ballen hebben. En dit in een land dat op di ogenblik in de steden zelf zo goed als voor 95% verislamiseerd is. Dat de Taliban volgt om hierin orde te scheppen, staat in de steren, de zon en de maan geschreven! En het is ook zó dat ik in mijn slotbeschouwing via de woke ‘Opwarming van dde Aarde’, op de Zonnewind en de Straalstroom terect kom. Zo valt alles op zijn plaatsn ibgreepen de Rector van de Antwerpse Univ die.. ldus ook op zijn plaats gezet wordt…

Dat de antieke culturele wereld na 1789 quasi totaal om zeep is, is een vasstaand feit zo hoog als de Himalaya. Het heeft weliswaar haast 200 jaar aangesleept, maar dezer dagen gaan de laatste kerken er aan. Wordt er, in plaats van binnen het juwelijk, net als bij de straathondjes, op elke straathoek met zaad gemorst. Nog ’n chance dat bij ons abortus verdwenen is uit het Strafwetboek.

Deze keer, sedert 1970, niet de Franse Revolutie, maar de Arabische Revolutie, brengt ons het grote na te volgen voorbeeld van een straatrover én Peofeet die zijn dingen deed met een 9-jarig kind dat met de poppen speelde telkens als het toevallig eens geen dienst moest doen.

En zeg nu niet dat het geen waar is: het staat begot in de Koran.

A04-07-2022

Wat brengt 2024 ?

Bart Maddens is een Vlaamsgezind hoogleraar en politicoloog aan de faculteit Sociale Wetenschappen van de KU Leuven. Hij maakte deel uit van de Gravensteengroep, een eerder linksgezinde groep van Vlaamse intellectuelen en kunstenaars die op 21 februari 2008 een pleidooi voor een verdere staatshervorming openbaar maakte. Hij schrijft af en toe in de maandbladen van de Vlaamse Volksbeweging (VVB). Dat deed hij zopas nog eens in de juli-editie van Onaf en was weer waard gelezen te worden..

Maddens heeft zo zijn twijfels over het magische 2024 en schrijft dat de Vlaamse partijen bij de volgende verkiezingen moeten stellen geen nieuwe federale regering nog te zullen steunen zonder akkoord over een volgende staatshervorming. Daarin wordt hij zelfs onrechtstreeks bijgetreden door Le Soir, die in haar editie van 7 juni stelde dat alles anders zou kunnen worden met een absolute meerderheid van Vlaamsnationalisten in hun eigen parlement.

Dat laatste wil echter niet zeggen dat dan alles in kannen en kruiken zal zijn. Maddens verwijst hierbij naar het overgangsmechanisme dat ervoor moet zorgen dat vanaf 2025 de transfers van noord naar zuid door Wallonië zouden teruggeschroefd worden (na het akkoord met de PS om in 2014 de regering Di Rupo tot stand te brengen). Dat zou – volgens Maddens - niets betekenen, zolang de Walen ook dan schulden zullen kunnen blijven maken, zoals ze nu – samen met de groenen - willen realiseren via een onbetaalbare pensioenhervorming.

Zaterdag was er dan de uitgestelde Nieuwjaarsreceptie van de N-VA, waarop Bart De Wever terecht de federale regering in het algemeen en de PS in het bijzonder in hun hemd zette. Ook cd&v en Open VLD kregen, even terecht, een veeg uit de pan omdat ze die links francofone federale regering blijven steunen. Hij herhaalde hierbij wel, dat hij toch het debat met de PS wil aangaan voor een verdere confederatie van dit land. Ik denk niet dat dat veel zal uithalen. Men moet met de PS geen debat meer aangaan, maar de confrontatie, zeker als de francofonen hun cordon médiatique in stand blijven houden, weigeren met het Vlaams Belang zelfs maar te praten en op die manier van de Vlaamse meerderheid een politieke minderheid blijven maken.

PLAATSELIJKE NIEUWTJES

WATOU. KUNSTEN FESTIVAL

Voor iedereen die tijd (en smaak) heeft is het deer om te doen om er in die landelijke grensstreek vlak tegen De Schreve, kennis te maken emt ’n lekker ter plaatse gebrouwen biertje van Hoge Goesting.

U beleeft er ’n traditie van eeuwen ver, waaraan honderden artiesten vrijwillig meewerken. Alles tot meerdere eer en glorie van Moedertje Vlaanderen. Het zal er kletteren van onze gemeenschappelijke gewesttaal van weerskanten van die in 1783 kunstmatig geforceerde barrière die nu dank zij de PS inneens op het punt staat te worden herroepen.

Een ruil waarvan BDW nog altijd het nu niet van inziet…

Wat zijde met zo’n Leiders voor na 2024? Strpoppendragers van maken?

GOED OM WETEN OF NIET GOED OM WETEN. HET IS MAAR HOE U HET ZIET

aams Belang

@vlbelang

"Als men meer reizigers wil aantrekken dan zal men moeten inzetten op veiligheid. De overlast die vooral allochtonen de voorbije weken veroorzaakten, is hiervan het levende bewijs. In de beheersovereenkomst is daarover helaas geen sprake

**

Vlaanderen heeft nu meer dan ooit boeren nodig. Laten we dit prachtige beroep niet kapotmaken door ecologisch dogmatisme. Verscheur daarom het asociale stikstofakkoord, start met een écht overleg met de landbouwsector en kies voor de redelijkheid!

MADINA HAMIDI ‘IK HEB NERGENS MEER DISCRIMINATIE MEEGEMAAKT DAN INislamitische landen’

Madina Hamidi schreef 'Een leven vol waarheid.'

foto: ©Selina De Maeyer, Abbas Fasaei

*

Afghaanse vluchtelinge, ex miss Diamant, ex miss Earth... en paria

*

Interview

Na vier jaar vluchten belandde de Afghaanse Madina Hamidi op twaalfjarige leeftijd met haar moeder, zussen en broer in ons land. Ze bouwde hier een nieuwe leven uit, maar botste daarbij almaar feller met de verstikkende invloed van de Afghaanse cultuur en de islam. Haar boek Leven in Waarheid is deels een persoonlijk relaas, maar vooral ook een vlijmscherpe aanklacht tegen het misbruik van godsdienst en traditie. ‘Onder het mom van “religieuze noodzaak” worden vaak criminele culturele en religieuze gebruiken ongestraft voortgezet.’

 

Ze was amper negen toen haar vader eind jaren negentig in Kaboel vermoord werd door de taliban. Daarop sloeg Madina’s moeder met de kinderen op de vlucht. In 2002 streek het gezin neer in België, door mensensmokkelaars gedropt in een land waar ze voordien zelfs nog nooit van gehoord hadden. ‘Mijn vader had vroeger in Rusland gewerkt, en hij had daar dus ook kennis gemaakt met een andere levenswijze. Hij was te progressief, kwam op voor meer vrijheid, en was in de ogen van de taliban dus een bedreiging voor het achterlijke maatschappijmodel dat ze graag in stand wilden houden. In België werden we een tijdlang opgevangen in verschillende asielcentra, maar uiteindelijk kregen we hier een verblijfsvergunning en zijn we in Antwerpen beland.’

In de ban geslagen

Maar ook in Antwerpen wachtte het verstikkende deken van de gemeenschap, de godsdienst en de culturele tradities. Toen Madina als jonge twintiger deelnam aan een missverkiezing en vervolgens ook in bikini poseerde, was het hek van de dam. Ze werd door haar eigen familie en gemeenschap in de ban geslagen. ‘Moslims beweren dat de islam tegen elke vorm van discriminatie is. De praktijk laat zien dat dit een verzinsel is om het eigen geweten te sussen. Die zogenaamde tolerantie, gelijke behandeling, gelijkwaardigheid en respect, het bestaat alleen maar op papier.’

Uw vader was behoorlijk vooruitstrevend, dat maakt de wijze waarop uzelf later hier in België door uw moeder, zussen en broers werd aangepakt nog een stuk onbegrijpelijker?

 

Madina Hamidi: ‘Dat is in mijn ogen een deel van het probleem. Ook voor Afghanen – of andere moslims, zeker vrouwen – die hier in West-Europa belanden is de sociale druk van de gemeenschap zodanig groot dat bijna iedereen plooit. Je kent hier niets of niemand, en je belandt dus haast automatisch in een sociale omgeving van gelijkgezinden. In ons geval Afghanen of andere moslims. Vergeet niet dat vluchtelingen vaak zwaar getraumatiseerd zijn. Ze gaan dus op zoek naar een milieu dat hen toch enigszins vertrouwd is en de nodige houvast biedt. Daar komen dan nog eens de religie en de cultuur bovenop: wie uit een strikt moslimland komt, is haast altijd van kindsbeen af zwaar geïndoctrineerd. De meeste moslims beseffen zelfs hier niet dat die toxische denksystemen waarin ze jarenlang zijn opgegroeid helemaal niet normaal zijn.’

Ex-moslims onder de radar

Hoe kunnen we migranten uit sterk paternalistische culturen of strikt religieuze samenlevingen hier dan opvangen, om hen in een meer neutrale omgeving te laten opgroeien? Laten we vluchtelingen te veel aan hun lot over?

 

‘De uitdaging ligt wat mij betreft vooral bij de vrouwen. Moslimmannen genieten sowieso een pak meer vrijheid. Zij hoeven zich veel minder te onderwerpen aan allerlei religieuze regels of sociale conventies. De meeste moslimvrouwen, zo weet ik uit eigen ervaring, blijven uit angst braafjes zitten waar ze zitten en ondergaan hun lot. Het alternatief heb ikzelf aan den lijve mogen ervaren: eerst word je afgedreigd door de eigen familie, vervolgens word je een paria binnen de gemeenschap en finaal word je verstoten.’

 

Ik zie eigenlijk maar één oplossing: we moeten structureel hulp bieden aan moslims die zich willen onttrekken aan de dwang van hun godsdienst en van het milieu waarin ze zijn opgegroeid

 

‘Ik zie eigenlijk maar één oplossing: we moeten structureel hulp bieden aan moslims die zich willen onttrekken aan de dwang van hun godsdienst en van het milieu waarin ze zijn opgegroeid. Alleen al in Engeland praten we over vele duizenden en vermoedelijk zelfs tienduizenden ex-moslims. Zij blijven onder de radar, uit angst en uit wanhoop, tot er af en toe eens een dappere ziel de omerta doorbreekt, zoals Lale Gül (die vorig jaar een bijzonder kritisch boek uitbracht over de zeer conservatieve Turkse gemeenschap in Nederland, nvdr).

 

Waarop baseert u zich voor dat cijfer?

‘Er bestaan vandaag tal van online-kanalen waar ex-moslims of mensen die op het punt staan het juk van hun geloof af te werpen, elkaar treffen, ervaringen uitwisselen en raad geven. Een eenvoudige blik daarop volstaat om te beseffen dat het heus niet zomaar om een handvol mensen gaat.’

Poseren in bikini

U klaagt in uw boek ook aan dat criminele feiten in naam van de religieuze vrijheid veel te vaak onbestraft blijven, niet enkel in moslimlanden maar ook hier in West-Europa. Maakt u dat eens concreet?

 

‘U heeft er echt geen idee van hoeveel ouders uit moslimlanden hun dochters hier nog uithuwelijken aan een bruidegom uit het land van herkomst. Vaak zijn meisjes amper acht of negen jaar oud en wordt er al naar Afghanistan gebeld om hen te ‘beloven’ aan een verre neef of de zoon van een oude vriend. Eens ze oud genoeg zijn, trekken ze naar daar om te trouwen. Wanneer ze dan later gehuwd naar België terugkeren, kraait daar geen haan naar en worden de ouders niet voor de rechter gebracht.’

**

Foto: Selina De Maeyer en Abbas Fasaei

 

Voor uzelf begon de ellende toen u in 2010 besloot om modellenwerk te gaan doen. Voor u het wist was u een hoer, en zou Allah u eeuwig straffen. Waarom dan toch die stap gezet, u kon toch min of meer vermoeden wat u hierbij boven het hoofd hing?

 

Hadden we dan echt vier jaar lang ons lot in handen van mensensmokkelaars gelegd om wakker te liggen van een foto in bikini?

 

‘Ik was aanvankelijk aan de slag als visagiste en make up-artieste. Zo kwam ik regelmatig op modellen-shows en miss-verkiezingen, en daar kreeg ik af en toe wel eens de vraag voor de voeten geworpen of ikzelf geen ambitie had om het als model te proberen. Ik heb daar een tijdje over nagedacht en uiteindelijk de stap ook gezet, al besefte ik natuurlijk heel goed dat ik me daarmee veel ellende op de nek zou halen. Van zodra ik thuis voorzichtig over mijn plannen begon, was het kot te klein. Maar hoe langer ik erover nadacht, hoe idioter ik al de argumenten en verwijten vond. Andere mensen uit onze gemeenschap zouden geshockeerd zijn als ik in bikini zou poseren, ik maakte iedereen te schande! Heus? Hadden we dan echt vier jaar lang ons lot in handen van mensensmokkelaars gelegd om wakker te liggen van een foto in bikini?‘

‘En wat betekende die vrijheid waarvoor we naar Europa gevlucht waren dan precies, als ik nu verplicht werd om hier op exact dezelfde wijze te leven als onder het taliban-regime? Toen het hen duidelijk werd dat ik wilde doorzetten met mijn plannen, heeft mijn broer me een stevig pak slaag gegeven. Nadat ik tot miss Diamant en vervolgens ook tot miss Earth verkozen was, werd ik uitgenodigd voor een internationale verkiezing op de Filipijnen. Toen ik een maand later terugkeerde, was ik thuis niet meer welkom. Van de ene dag op de andere was ik dakloos, en moest ik in mijn auto slapen.’

Verdiep je in de Koran

U heeft uw familie daarna elf jaar lang niet meer teruggezien, op één heel korte ontmoeting na, hoewel u intussen ook tweemaal mama geworden was?

‘Ik heb hemel en aarde bewogen om opnieuw met hen in gesprek te gaan, maar in hun ogen weegt de Koran blijkbaar zwaarder door dan de bloedband met hun dochter, zus en nu dus ook kleinkinderen. Kort voor de pandemie heb ik mijn moeder en zussen dan toch even kunnen ontmoeten, maar dat werd een dovemansgesprek. Ik kreeg maar één goede raad mee: verdiep je opnieuw in de Koran, zodat je beseft wat je fout hebt gedaan.’


**

Uw boek is één scherpe aanklacht tegen het verstikkende deken van de islam. Tegelijk ontkracht u – op basis van eigen lectuur en studiewerk – ook heel wat vaak terugkerende gezagsargumenten die zogenaamd op de koran gebaseerd zijn en die moslims vaak bovenhalen om hun eigen gedrag en waardenpatroon goed te praten. Ook hier in Europa, en ook in kringen van zogenaamde ‘progressieve’ imams. Zo’n frontale aanval zal u ongetwijfeld niet in dank afgenomen worden binnen de moslimgemeenschap?

‘Ik hoop hiermee ook voldoende moslims te bereiken die mijn boek zonder vooringenomenheid tot het einde willen uitlezen. En ik hoop dat ze daarna zullen begrijpen dat mijn boek geen aanval op de islam is, maar een uitnodiging om het humanisme in de islam te ontdekken, en zich eindelijk open te stellen voor een moderne interpretatie van de teksten uit de Koran. Die teksten bestaan overigens al, maar ze bereiken enkel een kleine intellectuele bovenlaag.’

Lale Gül

 

Is dat niet heel naïef? Lale Gül kondigde onlangs aan dat ze overweegt om Nederland te ontvluchten, omdat ze de aanhoudende stroom van bedreigingen vanuit de Turkse gemeenschap daar niet meer aankan?

‘Gül focuste in haar boek vooral op de eigen ervaringen en eigen perceptie. Ik probeer met mijn boek de moslims kennis te laten maken met wat er écht in de Koran staat. Want laat ons wel wezen. Moslims beweren dan wel dat de islam tegen elke vorm van discriminatie is, de praktijk laat zien dat dit een verzinsel is om het eigen geweten te sussen. Die zogenaamde tolerantie, gelijke behandeling, gelijkwaardigheid en respect, het bestaat alleen maar op papier. Het is net het gebrek aan een grondige kennis en studie van de islamitische religie dat de basis vormt voor intellectuele manipulatie en blindheid.’

Het is verbijsterend vast te stellen dat de meeste moslims amper de fundamentele theologische doctrines van hun religie grondig kennen

‘Op basis daarvan krijgen ‘ongelovigen’ dan allerlei onterechte eigenschappen toegedicht, zo zouden ze bijvoorbeeld minder ethisch besef hebben. Hier ligt wat mij betreft dan ook de voornaamste verklaring voor het onverzettelijke en hardnekkige gedrag van zovelen. Het is verbijsterend vast te stellen dat de meeste moslims amper de fundamentele theologische doctrines van hun religie grondig kennen. Doorgaans hebben ze de Koran eenvoudigweg zelfs nooit gelezen. Wanneer deze mensen met anderen over de islam discussiëren, reikt hun kennis niet verder dan een aantal geïndoctrineerde lessen. Gemanipuleerde lezingen die ze mondeling van generatie op generatie hebben overgeërfd. We moeten dus dringend tot een intellectuele dialoog komen. Niemand kan toch vatten dat mensen er vrijwillig voor kiezen om intellectueel blind door het leven te blijven gaan?’

Pedofilie en kinderhuwelijken

Veel meer dan in andere religies – dat blijkt nogmaals uit uw boek – is het geloof voor vele moslims echt het allerbelangrijkste houvast in hun dagelijkse bestaan. Is het geen illusie te denken dat miljoenen mensen zomaar bereid zullen zijn om al die eeuwenoude zekerheden te laten vallen?

 

‘Ik vraag niet dat ze alles laten vallen, maar wél die religieuze regels en voorschriften die de mensenrechten schenden. Ik heb helemaal niets tegen religie, maar ik kom wel in het verzet tegen de onderdrukking en het misbruik die met die religie gepaard gaan. Ik besef ook dat vele moslimmannen absoluut niet geneigd zullen zijn hun bevoorrechte positie – gaande van meer economische macht over een grotere vrijheid tot een vaak zeer losbandige seksuele moraal – zomaar op te geven.’

 

‘Maar er zijn ook moslimmannen die wél anders denken, en die zich verzetten tegen absurde culturele regels. Of die het zelfs volledig gehad hebben met hun religie. Vandaag durven zij zich vaak niet te uiten, met dit boek hoop ik hen te mobiliseren om samen dingen te veranderen. Hoe lang blijven we nog aanvaarden dat pakweg pedofilie of kinderhuwelijken worden goedgepraat met het argument dat de profeet Mohammed zelf ook een relatie had met een minderjarig meisje? Of waarom weigeren zogenaamde progressieve imams – die hier in België zelfs een prijs voor mensenrechten ontvingen en steevast worden opgevoerd als rolmodellen van de ‘verlichte islam’ – zich openlijk uit te spreken voor de rechten van ex-moslims?

Moslims beroepen zich vaak – en niet altijd onterecht – op het racisme en de discriminatie waarvan ze in Europa het slachtoffer zouden zijn om hun defensieve houding te verantwoorden?

‘Sorry, maar dat vind ik echt grote onzin. Ik heb nergens meer racisme en discriminatie meegemaakt dan in islamitische landen. In de eerste plaats al tussen moslims onderling: wie in Afghanistan niet tot dezelfde stam of etnische groep behoort, is vaak zijn leven niet zeker. Voor ex- of niet-moslims is het nog veel erger: wie zich bekeert of de islam afwijst, tekent niet zelden zijn eigen doodvonnis. En ik kan je verzekeren: ook hier in West-Europa leven er in grote delen van de moslimgemeenschap heel sterke anti-westerse gevoelens. Op dat vlak zijn jullie echt veel te tolerant. Onder het mom van het multiculturalisme en het respect voor andere culturele tradities sluiten jullie zo de ogen voor regelrechte schendingen van de mensenrechten.’

Leven in Waarheid is uitgeven bij Willems Uitgevers.

NIEUWE PETITIE OPGESTART: ‘STOP DE CANCEL CULTURE AAN UNIVERSITEIT ANTWERPEN’

**

Petitietekst

Vrije Tribune - 03/07/2022

*

 

Naar aanleiding van de schorsing van twee personeelsleden aan de Antwerpse universiteit omwille van een privé-conversatie rond o.m. het taalpeil van studenten met een migratie-achtergrond, de manier waarop hun privacy werd geschonden, de aantijgingen van ‘racisme’, en de manier waarop de UA-rector hierover naar de media communiceert, namen UA-medewerkster Astrid Elbers en Doorbraak-columnist/filosoof Johan Sanctorum het initiatief tot een petitie getiteld ‘Stop de cancel culture aan de Universiteit Antwerpen’. U kan hem ondertekenen via deze link..

Ziehier de tekst:

 

Geachte professor Van Goethem,

Mijnheer de rector,

Recent heeft zich een spijtig voorval afgespeeld aan de Universiteit Antwerpen. U besloot twee personeelsleden uit het departement Biologie te schorsen. De reden was dat ze zich in een privégesprek na een practicum examen – dat per ongeluk werd opgenomen – ‘racistisch’ en ‘kwetsend’ zouden hebben uitgelaten over bepaalde bevolkingsgroepen.

De opname is volgens ons echter geenszins een bewijs van racisme. Ze toont een informeel gesprek tussen twee personeelsleden over onderwerpen waar ze in hun lespraktijk mee geconfronteerd worden: interculturele problemen, integratie en taalachterstand bij bepaalde bevolkingsgroepen. We zijn het niet noodzakelijk eens met wat er werd gezegd, maar er was in geen enkel opzicht sprake van strafbare haatspraak. Door uw medewerkers op deze wijze te criminaliseren, schept u een sociaal onveilig klimaat voor al uw personeelsleden. Omdat het gesprek niet eens voor publicatie bedoeld was, is het nog maar de vraag of hier van vrije meningsuiting gesproken kan worden. Het is eerder de vrijheid van gedachte die hier op ontoelaatbare wijze ingeperkt wordt.

De twee personeelsleden treft dus geen enkele schuld, noch juridisch, noch moreel. Het opgenomen privégesprek bevat geen elementen die

wijzen op het begaan van enige beroepsfout. Er was dus ook geen enkele reden om deze mensen te schorsen, noch om hen te laten begeleiden door Unia en het Hannah Arendt Instituut om het geschonden vertrouwen te herstellen. Dat klinkt als een ‘heropvoedingstraject’ voor een fout die ze niet eens begaan hebben.

Door in de universiteit de vrijheid van meningsuiting niet alleen binnen de grenzen van de wet maar ook ‘binnen de contouren van een correcte omgang met elkaar’ af te bakenen, holt u de academische vrijheid, zoals beschermd door Artikel 13 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, op een ontoelaatbare wijze uit. Uitgerekend van u hadden we toch een andere houding verwacht. U herinnert zich immers nog dat u twee jaar geleden een open brief heeft ondertekend voor het behoud van de vrije meningsuiting, tegen cancel culture en tegen politieke correctheid.

Ten slotte wijzen we erop dat het publiek maken van de opname in strijd is met het onderwijs- en examenreglement van de UAntwerpen en met de GDPR- of AVG-regels (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Een inbreuk op deze regelgeving is echter niet strafbaar wanneer de verspreiding ‘het maatschappelijk belang dient’. Dat laatste is voorwerp van debat, maar de appreciatie die u eraan heeft gegeven, achten we kwalijker dan het voorval zelf.

Wij vragen daarom het volgende:

 

– een waarborging van het recht op de vrijheid van gedachte, de vrije meningsuiting en de academische vrijheid aan de universiteit. Die rechten worden immers wettelijk beschermd door onder andere Artikel 18 UVRM, Artikel 19 UVRM, Artikel 9 EVRM, Artikel 10 EVRM, Artikel 19 Belgische Grondwet en Artikel 13 HGEU.

– het afzien van verplichte opleidingen die een bepaald maatschappijbeeld opdringen. Elk lid van het academisch personeel heeft het recht zich zelf een mening te vormen over maatschappelijke thema’s. Aan een universiteit, de plaats bij uitstek van het vrije denken, mag geen ideologische eenheidsworst gecreëerd worden.

 

– een beschermende houding van u (de rector) naar het personeel toe. Wanneer personeelsleden onterecht in hun belangen geschaad worden ­­­– zoals in het recente voorval – dient u hun verdediging op te nemen, ook al druist dat in tegen de wil van sommige studenten of een deel van de publieke opinie.

Het initiatief tot deze petitie werd genomen door dr. Astrid Elbers (taaldocent Linguapolis, Universiteit Antwerpen), Johan Sanctorum (filosoof en journalist) en em. prof. dr. Boudewijn Bouckaert (jurist, Universiteit Gent). We kregen daarbij de steun en medewerking van prof. dr. Matthias Storme (jurist, Universiteit Antwerpen en KU Leuven), em. prof. dr. Paul Cliteur (jurist, Universiteit Leiden), prof. dr. Rik Torfs (kerkjurist, KU Leuven), em. prof. dr. Luc Rasson (Franse letterkunde, Universiteit Antwerpen) en dr. Griet Vandermassen (filosofe en publiciste).

Johan Sanctorum

*

LICHT IRONISCH BESLUIT ZONDER OVERHEIDES- INMENGING OF APEN POKKEN

Somtijds - vooral als ik slecht geslapen heb omwille van wilde Taliban nachtmerries - vraag ik me af, of de vulkaan-iotbarstingen die bij helder weer en met de periscoop waarneembaar zijn op de oppervlakte van de Zon, geen invloed hebben op het geheel van ons Aardse Bestaan. Van Corona tot kanker wegens G6 waarin de Chinezen ons weeral eens voor de voeten lopen.

Zonnestelels zijn er zelf wel meer, maar allemaal biiten ons menselijk bereik. Ze zijn ahw de speeltuin voor het Eeuwig Leven, dat al even onmeetbaar is. Denk aan de Zonnewinden en aan de Staarsterren waarover Armand Pien Zaliger het zo graag had in zijn weersvoorspellingen, maar die sindsdien doodgezwegen worden. Woke-aanbidders zien dat anders.

Met z’n allen warmen we op, de gletsjers smelten, in sommige landen smelten zelfs de toeristen, of ze verdrinken in almaar dapperder stortegens in zware Bijvelse zondvloeden.

Straks komt daar nog bij, de cverdrinkingsdood van onze zieltogenden luchtvaartvloot, het met belastingsgeld op gang gehouden stoffelijk cverschot van de vroegere Sabena.

Van ‘Luchtvloot’ naar Diepzeeduik lq reken aan de wand voor een uiteenvallend kunstmatig ineengeflanst Vaderland….

*

Digithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten