Donderdag
1 Februari 2018
4410 – ‘IN DEBAT GAAN’ RAKELINGS
NAAST DE OPLOSSING: HET IS DE LINXE SPECIALITEIT VAN HET HUiUS
*
INHOUD: ISLAMISEING – VLAANDEREN
REBUILT: ’n mals Maroc Haans kippetje dat per ongeluk in Mol geboren is,
verwijt de ‘populisten’ in Noord België hun populariteit. Hoe zou dat nu toch
komen?
Ja Ja, naast maxi cosy
verkoopster heeft ze we talent om zich
uit te drukken in de Noord Belgische Taal. Anders zouden haar ‘kolommetjes’
nooit in De Morgen mogen verschijnen. Goed kijken, en U ziet er zò de jasmijnen
bloeien!
IEDER VOLGELTJE, ZELFS HET KLEINSTE
ZINGT ZOALS HET GEBEKT IS
*
Encore si
jeune et déjà si corrompu!
Dat is in ‘t Fransoos een gezegde,
dar eigenlijk ten tijde van de Franse Koningen zeer serieus bedoeld moet zijn
geweest. Het wordt ondertussen Meestal lacherig gebruikt. Gewoonlijk in verband
met een of ander koket jong ding dat wil opvallen.
M.a.w. het is
een gezegde op het lijf geschreven van de hieronder besproken sprookjes prinses
dat zo gemakkelijk spreekt ver … de splinter in andermans’ oog, maar daarbij
voorbij gaat aan de stevige balken in het oog van haar geestesgenoten.
**
*
Wat het allemaal nog veel erger maakt, is dat de juffrouw, van ‘n uur
ver tegen wind, zo te zijn van de buitenlandse soort is die men in doorsnee
liever kwijt dan rijk is. Omdat die als stamgenote in haar eigen land als vrouw
waarschijnlijk zou staan waar bij ons de borstels staan. Al moet ik toegeven,
dat er in die verre landen ooit ook wereldberoemde en wondermooie koninginnen zoals
**
Cleopatra
zijn geweest. Al denk ik eerder jonger volk te moeten voor het
voedtlicht brengen. Aan prinsessen zoals de mooie
**
Sherazade
uit Duizend en Een Nacht, die in de sprookjeswereld is terecht gekomen
dank zij haar nachtelijke prestaties tussen de lakens van Zeer Groot Volk.
Mevrouw Yasmien Naciri (°1991) is Molse
(Limbirg) met als thuisland Maroc Coco zou
inderdaad Maroc hense roots hebben en is deswegen niet op haar mondje gevallen.
Kakelen is haar job. Ze is, laten we maar zeggen in het bronsgroene eikenhout met het juiste
lichaamsdeel in de boter gevallen. Want bij de Maroc Haantjes zou ze niet eens
mogen piepen als (ik wil het proper
houden!)’n klein knaagdiertje met spitse snuit. Hier is ze, marketeer (ook wel product manager of. brand manager
geheten) zijnde werkzaam bij
De Morgen. Ze schrijft daar wissel-colums, zoals U verder zult
vernemen.
Zo’n marketee is gespecialiseerd in marketing: het 'vermarkten'
van een product of dienst.
Zij verkoopt beroepsmatig dus veel meer dan
wind. Maar ze is geen marketentster.
Gelieve bij dit beroep van marketeer dus
niet te denken aan dat gelijkaardig woord, wat gezegd werd van vrouwspersonen
die bij de vroegere legerbenden te velde optraden voor de was, de plas en nog
wat. Dat marketentsters waren in doorsnee nogal dikwijls van een
niet-gewone reputatie. Wikipedia
zegr daarover
“Een
(ook: marketenzer, ‘zoetelaar’ of ‘zoetelaarster’) was een kamp-volgster die
gerechtigd was om aan soldaten waren te verkopen zoals drank, voedsel en kleine
benodigdheden voor het dagelijks leven. Drank verkochten ze uit het typische
marketentstervaatje dat ze op de heup droegen”.
**
*
In het migratiedebat is het populisme-spook nooit veraf
30-01-18, 06.00u - Yasmien Naciri
**
Yasmien Naciri. © Bob
Van Mol
*
Yasmien
Naciri is marketeer en
voorzitter van hulporganisatie Amana. Haar wisselcolumn met
Matthias Somers verschijnt wekelijks.
De eerste maand van het verkiezingsjaar 2018 is nog niet
eens voorbij of de regerings-partijen hebben hun goede voornemens rond het
beleid al begraven. Wanneer een anekdote van FC De Kampioenen zowat de enige
blikvanger is van de laatste plenaire vergadering in de federale regering, weet
de modale burger hoe laat het is. Naarmate de lokale verkiezingen naderen,
dreigt het kibbel-kabinet meer dan ooit een regering in slopende zaken te
zullen worden.
Migratie, integratie, vluchtelingen, sociale zekerheid, armoede.
Alles wordt op een hoopje gegooid met een zee aan
bedenkelijke uitspraken, halfslachtige grafiekjes en holle analyses tot gevolg.
Sommige politici lijken zo druk bezig met personal branding, zelfverheerlijking
en minachting van de tegenstanders, dat ze haast vergeten waarvoor ze
daadwerkelijk werden verkozen. Nergens in onze samenleving lijkt het
superioriteits-complex zo buitensporig te zijn als in de politiek.
Het moedeloze midden
Het populisme-spook is in zo’n sfeer nooit veraf. Vooral
niet wanneer het over de beladen thema’s gaat als migratie, vluchtelingen,
integratie, armoede, pensioenen, sociale zekerheid en werkgelegenheid.
Intellectueel eerlijke debatten zijn in deze een utopie. De aversie van links
voor rechts en vice versa maakt een inhoudelijk debat over deze thema’s
gewoonweg onmogelijk.
Beide blokken slagen er op die manier evenmin in om de eigen standpunten te onderbouwen. In
het ene kamp worden causale verbanden gelegd waar meer dan een vraagteken
achter kan worden geplaatst. En in het andere kamp wordt elke onderlinge
relatie tussen bijvoorbeeld de migratie-achtergrond en de lage
tewerkstellingsgraad weggewuifd. Het huidige ‘links’ en ‘rechts’ slaagt er
bijgevolg niet in om het niveau van simplistische verklaringen te
overstijgen en ontzegt de burger daarmee het recht op een kwalitatief
debat.
Wie vervolgens alle hoop vestigt op intellectuelen of
politici die tussen al het geroep en getier in staat zijn om een eerlijke,
duidelijke én onderbouwde analyse te maken, zal van een koude kermis
thuiskomen. De zogenaamde ‘middenweg’ dat een patent zou hebben op de
zogenaamde ‘redelijkheid’ blijkt voorlopig niet meer dan een toevluchtsoord
voor zij die om diplomatische redenen geen standpunt durven in te nemen. Soms
moet je echter op tafel durven te kloppen en volstaat het niet om genoegen te
nemen met de bloedarmoede aan linker- en rechterzijde om voor beide kampen
‘benaderbaar’ te blijven.
Wat mij betreft kan deze status quo niet langer voortduren.
Onze samenleving heeft gewoonweg nood aan intellectueel eerlijke debatten
zonder dat een partij op de campagneknop hoeft te duwen en dus gevrijwaard
wordt van verkiezings-retoriek. Ondertussen blijf ik wel geduldig wachten op
een generatie politici die met geloofwaardigheid en gezag een punt zullen
zetten achter de systematische verlaging van het niveau van het politieke
debat.
*
AAN DE
VRUCHTEN GROOT OF KLEIN
ENT MEN DE
BOOM
*
Yasmien Naciri is marketeer en voorzitter van
hulporganisatie Amana
Lees k dat goed?
Amana (volgens Wiki) zou een joods-zionistische
religieuze hulp-organisatie zijn voornamelijk werkzaam op de Westelijke
Jordaanoever….
Dus géén Sherazade, maar ’n Maroc
Hense Joodse?
Wat dan weer vlot in tegenspraak
is met de HUMO, dat de vzw Amana beschrijft als ’n mos
slmmerdse Antwerpse ‘hulp-organisatie.
Waar zou de klepel hangen? ‘k en
weetet nie, maar m’n ellebogen wel. Google Chrome geeft het juiste antwoord….
**
*
Uiteraard zijn marketeerder-essen de dag van vandaag niet meer dezelfde
als in de jaren 1600. Ondertussen is alles ver-amerikaniseerd en wordt er zelfs
in (‘brend’ gemarketeerd. Begrijpe wie kan, die ter zake niet zeer hoog gekwalificeerd
is en geen grote examens heeft moeten afleggen.
Of is het zò, dat met al die ‘Verrijkers’ er nergens nog
‘activiteitsattesten’ vereist zijn? Tot kort geleden moest ’n herbergier,
vooral hij een (verplicht) handelsregister kon krijgen, zijn kennis bewijzen,
op zowel zijn of haar vakgebied als op gebied van administratieve vaardigheden daarover. Dat was zp voor de bakker, de
beenhouwer, de winkelier, de haarkapper, enz
Maar onder druk van de tsunami van massa-verrijkers is dat allemaal
afgevoerd. Men doet maar op. Zelfs in de kebab is er geen normale
gezondheidsinspectie meer. Men middert er maar op los….
Enfin, zeker weten doe ik dat al lang niet meer en als oude quasi
totaal blinde man kom ik niet meer op straatt. Wie het weet mag het zeggen.
Benieuwd wat Kris Peeters, Minister van consumentenzaken, hierover rond
de pot zou hangen.!
Zou ibns Jasmijntje ooit de wereldberoemde film gezien hebben, of het
boek gelezen ‘De dood van een Handelsreiziger’? Die was al handelsreiziger in
de States, lang voor het woord marketeer was uitgevonden….
**
*
Hemelrijker
Geen opmerkingen:
Een reactie posten