vrijdag 3 december 2021

500752 – AL DAT OVERHEIDS GEDAAS IS ALLEEN BEDOELD OM ONS DE ESSENTIE TE DOEN VERGETEN

 

.

VRIJDAG 3 DECEMBER 2021

*

500752 – AL DAT OVERHEIDS GEDAAS IS ALLEEN BEDOELD OM ONS DE ESSENTIE TE DOEN VERGETEN

Leo Vindevogel

(1888 — Gent, 25 september 1945)

*Niet Oudenaarde, maar Ronse was de tjuisstad van betrokkene. Die was, naast Burgemeester, ook Volksvertegenwoordiger.

In Eerste Aanleg was het vonnis van de Krijgsraad een tamelijk milde straf, maar die werd, in Hoger Beroep, omgezet in de dood met de kogel. De Voorzitter van de Krijgsraad namelijk had die nacht voordien vernomen dat diens zoon was omgekomen in een Duuts ‘Werkkamp’ en wilde aldis wraak nemen op alles wat ‘Duits’ klonk.

De inwilliging van het daarop ingediende ’Genadeverzoek’ door de ‘Politiek’ algemeen gesteund, ging echter de mist in0 Omdat Prins K    rel, toen Regent en plaatsvervanger namens Leopold III, al dagen met bepaald vrouwelijk schoon, ‘op dee versiertoer’ was en dus onvindbaar vooor de vereiste Koninklijke handtekening. Die kwam er pas de morgen van 25/9/1945, toen de terechtstelling reeds ws volrokken.

-

Naast deze intrieste zaak, is er nog de Zaak Irma Laplasse, die ongeveer 20 jaar na haar terectstelling, in ‘Hoger Beroep’ te horen kreeg dat haar doodstraf werd omgrzet in ’Levenslang’….

-

Nog een stulje erger voor de echte Geschiedenis van dit, ons ‘Vaderland’, is de terechtstelling van de manke en doodzieke Senator Dr. August Borms. Die werd namelijk voor het executiie peloton gebracht, vast gebonden op een stoel….

-

Ja, die onzalige tijd van de repressie, waar HAAT en VERVOLGINGSWAANZIN de plaats innam van redelijkheid…

I N H O U D

Me dunkt dat het Voltaire was die de historische woorden sprak van ‘Lieg en blijf maaar liegen. Alijd blijft er wel iets van over’….

De pandemie van cat onschuldig Chinees Griepke maar ook de inflatie groeit, wereldwijd, iedereen boven het hoofd, maar als remedie blijft men verder gaan met het ‘vergaderen’ , de hele nacht door. Om thuis weg te kunnen zijn en bij ‘de vroiwtjes’? .

Rassen bestaan niet echt, wordt ons ingestampt bij de geboorte, maar zelf worden we als ‘Blanke’ door de Regime Media onderuit gepest….

Hoe lang nog? Wanneer is het nu eindelijk AAN ONS?

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

 HET INFLATIE SPOOK

*

De Belgische inflatie steeg in november met liefst 5,64%, het hoogste niveau sinds juli 2008 en toen was het al het hoogste sinds het verre juli 1984. Dat betekent dat alles duurder wordt, maar daartegenover staat, dat wij hier ook een index hebben en dat vanaf januari 2022 alle lonen en uitkeringen in verhouding zullen stijgen. Driemaal hoera, zou men zeggen, ware het niet dat we daardoor een stuk concurrentie kracht verliezen t.o.v. onze buurlanden, die zo’n index niet hebben en onze bedrijven dan in het beste geval minder winst zullen maken, in het slechtste geval meer verlies zullen lijden. Onze bedrijven zien hun loonkosten in elk geval stijgen met 7,5 miljard euro. Daardoor worden de producten die ze maken een stuk duurder en zullen ze minder concurrentieel zijn op de wereldmarkt.

De sterke verhoging van onze inflatie heeft niet alleen te maken met de energie prijzen die door het dak zijn gegaan, maar ook door een stijging van de kern-inflatie, die niets te maken heeft met de kosten voor energie en onbewerkte voedings middelen. De problemen die diverse sectoren hebben met de grondstoffen schaarste en de aanvoerkosten zijn daar nog niet eens bijgerekend.

---

In de marge van bovenstaande is het ook interessant te weten dat de inflatie in Duitsland liefst 6% bedraagt en dat is daar het hoogste peil in dertig jaar. Na Merkel en ‘die schwarze Null’ zijn ze daar ook nog niet aan die neue Kartoffelen. Opmerkelijk genoeg maakt de Europese Centrale Bank (ECB) zich minder zorgen. Daar zegt men dat de stijging van de inflatie maar van tijdelijke aard zal zijn. Hopelijk krijgen ze gelijk, anders moeten we nog geloven wat ze in Italië zeggen: ‘Alles stijgt, alleen Venetië blijft zakken’.

*

PS EN N-VA VERZETTEN ZICH TEGEN SLUITING SCHOLEN, FEDERAAL WIL HORECA OPEN TOT 23 UUR

©BELGA

Vandaag om 09:44

*

Als het van meerdere federale regerings partijen afhangt, gaan de basisscholen dicht van 8 tot 17 december. Maar de PS, vanuit Vlaanderen gesteund door de N-VA, vindt het on-uitlegbaar dat de scholen dicht moeten terwijl voor de horeca niets zou veranderen.

Premier Alexander De Croo (Open VLD) en de federale vicepremiers zaten tot donderdagavond laat samen om hun strategie voor het Overlegcomité, dat momenteel samen zit, te bepalen. De federale en regionale top-ministers buigen er zich over strengere coronaregels.

Op tafel lag een voorstel om het kleuter- en lager onderwijs te sluiten van woensdag 8 tot vrijdag 17 december. Dat ligt in lijn met het wat de experten groep GEMS had voorgesteld. Die wijst erop dat kinderen onder twaalf jaar, die nog niet gevaccineerd mogen worden, het virus vlot kunnen verspreiden.

De kleuter- en lagere scholen zouden wel opvang moeten voorzien. In het middelbaar onderwijs was het plan tot het begin van de examen periode afstands- onderwijs te geven, zij het dat terugkeer mo menten mogelijk moeten zijn.

Mondmasker plicht

Nog volgens datzelfde plan zouden de kleuter- en lagere scholen op 20 december weer open mogen, mits wordt voorzien in een hybride vorm van onderwijs en met mondmasker plicht vanaf zes jaar. Het is aan de regio's om in overleg met de onderwijs koepels, de vakbonden en de virologen te bepalen hoe dat ‘hybride onderwijs’ er moet uitzien.

Jasper D'hoore

 

HOE ONS BLANKE VEL ABSOLUUT WIT MOEST WORDEN

De betrokkenen zelf moeten aangesproken worden op de manier zoals zijzelf dat wensen. Behalve de Vlaamse en Nederlandse blanken.

foto: ©Jacky Vastmans

**

Lompe taal manipulatie met verregaande gevolgen

*

03/12/2021

*

blank

Hoe ons blanke vel absoluut wit moest worden, of anders gezegd: hoe de blanke man enkel en alleen in het Nederlands de benaming van zijn huidskleur moest afstaan. Voor de kleur van het vel der bleek-gezichten beschikken andere talen niet over twee woorden zoals het Nederlands. In het Engels blijft white immers white, en in het Frans blijft blanc ook blanc. Maar onze correcte journalisten waren er als de kippen bij om van onze blanke huidskleur een wit vel te maken. Ze vonden dat ze daarmee beter de witte schuld tegenover het zwarte ras konden benoemen. Dat is een heel recente evolutie geweest.

Up with people

Tot in de jaren zeventig heerste de harmonie der kleurenblindheid nog. Herinnert u zich nog die groep uit Amerika, Up With People, die liedjes zong die zeer sterk op Coca-Cola reclames leken en die de verzoening van alle rassen bezongen? En speciaal die song over Gods vel? Het refrein luidde zo: ‘What colour is God’s skin? What colour is God’s skin? I said it’s black, brown, it’s yellow / It is red, it is white / Every man’s the same in the good Lord’s sight.’

Het refrein is de vraag van een kind dat in bed wordt gestopt en zich bezorgde vragen stelt: ‘Mama, wat voor kleur heeft Gods vel?’ Geheel volgens het paradigma van Martin Luther King antwoordt de mama: ‘Ha, Gods vel heeft alle kleuren, want in de ogen van de Heer is ieder mens gelijk.’ God is dus als het ware samengesteld uit alle huidskleuren die ter wereld te vinden zijn.

Inuit, Dineh, Khoisan, Zaïre

Het religieuze gelijkheids ideaal dat in dit liedje werd bezongen, is tegenwoordig helemaal zoek. Vandaag wordt juist over het kleurverschil gestreden en zelfs over de benaming van die kleuren en dus van kleur- identiteiten. Met de dé-kolonisering (ik bedoel de echte dekolonisering van landen en volkeren in de jaren zestig, niet de imaginaire dekolonisering van vandaag) wilden volkeren en staten en steden en rassen heten zoals zij het wilden. Niet meer zoals de blanke kolonisatoren hen hadden genoemd.

Jullie, de Eskimo’s, zeggen zelf geen Eskimo’s te willen zijn maar Inuit? Perfect, zoals u wil. De Navajo zijn eigenlijk de Dineh, de ‘Mensen’ in hun Indianen-taal? Respect, man! Als de Indianen de Nations willen heten, wie zijn wij om dat tegen te spreken? We hebben afgeleerd de oorspronkelijke Zuid-Afrikanen Hottentotten en Bosjesmannen te noemen en spreken al een hele tijd over de Khoisan. Kongo wordt Zaïre als Mobutu dat wil en weer Kongo als Kabila het decreteert? Ook goed. Negroes willen weer Black zijn? Prima. De betrokkenen zelf moeten aangesproken worden op de manier zoals zijzelf dat wensen.

In ons geval zijn de Anderen onze naamgevers en nieuwe hegemonische kolonisatoren.

Alleen voor de Vlaamse en Nederlandse Blanken geldt dat niet. Naar hen hoeft niet verwezen te worden zoals zij dat verkiezen. In ons geval zijn de Anderen onze naamgevers en nieuwe hegemonische kolonisatoren. Dat is niet zomaar bevolen vanuit het buitenland, maar verordend door de binnenlandse politiek correcte, ‘woke’ social justice warriors die onze Nederlandse en Vlaamse kranten redacties en universiteiten onveilig maken.

Woke verzinsels

Rachida Aziz heeft het ook over ‘wit’ en ‘zwart’ in haar boekje Niemand zal hier slapen vannacht (geschreven in Amadezentaal) waarin ze op blz. 99 eens zal uitleggen waarom het B-woord (blank, dus) verwerpelijk is. In een gefingeerde dialoog insisteert ze op het woord ‘wit’, om drie redenen — waarbij ze zich ervoor excuseert dat ze nu jammer genoeg gedwongen wordt te doceren zoals mannen dat doen. Ten eerste heeft het B-woord zijn wortels, zegt ze, in de trans-Atlantische slavernij. Ten tweede, zegt ze, is het B-woord ontleend aan het Frans. En ten derde, zegt ze, betekent het B-woord ‘helderwit’, ‘niet bevlekt’. Kijk maar in de woordenboeken, zegt ze.

Ten eerste heeft het woord ‘blank’ helemaal niet zijn wortels in de trans-Atlantische slavernij. Blank is namelijk een zogenaamd ‘erfwoord’: een woord dat er in het Germaans en in het Frankisch (ons proto-Nederlands) altijd al is geweest, duizend jaar voor Columbus.

Laten we dus eens in die woordenboeken kijken. Ten eerste heeft het woord ‘blank’ helemaal niet zijn wortels in de trans-Atlantische slavernij. Blank is namelijk een zogenaamd ‘erfwoord’: een woord dat er in het Germaans en in het Frankisch (ons proto-Nederlands) altijd al is geweest, duizend jaar voor Columbus. Het is dus, ten tweede, ook niet ontleend aan het Frans. Integendeel, het ging juist omgekeerd: het is het Germaans-Nederlandse woord ‘blank’ dat aan de oorsprong ligt van het woord blanc in het Frans, bianco in het Italiaans, blanco in het Spaans, branco in het Portugees.

En ten derde betekent ons woord ‘blank’ meestal niet ‘helderwit’, of ‘niet bevlekt’, want daarvoor hadden we het woord wit. Bij ‘blank’ is er geen connotatie te bespeuren met morele superioriteit, waarbij blank nobeler dan wit zou zijn. Het is veeleer wit dat reinheid evoceert. Neem nu Sneeuwwitje, het titel-personage van het sprookje van Grimm. Ook in het Duits heet ze (naar het Platduits) Schneewittchen. Ze heet zo omdat haar vel niet blank is maar uitzonderlijk wit, wit als sneeuw, en contrasterend met haar zwarte haar. Het is dus ‘wit’ dat schittert, en niet ‘blank’.

Heel die etymologische rimram in de kranten, en uiteraard ook bij Rachida Aziz, is boeren bedrog, bedoeld om indruk te maken. Gefabriceerd door onwetenden. Verzinsels.

Specialisatie

Het is nu eenmaal zo dat de woorden ‘blank’ en ‘wit’ zich in de verschillende talen ‘gespecialiseerd’ hebben. Blank heeft zich in het Duits eerder versmald naar onder meer ‘blanke wapens’, maar voor de huidskleur heeft weiss, ‘wit’, het gehaald. Blank bleef in het Engels onder meer hangen bij de idee ‘blanco’ (leeg), maar voor de huidskleur heeft white, ‘wit’, het daar gehaald. Echter, in het Nederlands bleef er altijd een mooie taak verdeling gelden tussen beide woorden blank en wit. Vanaf de allereerste attestatie van het woord ‘blank’ kennen we die associatie met een blanke huid. Huid en vel. Telkens weer verwijst blank naar een huid waar doorheen men de kleur van het bloed kan zien, zoals bij Vondel: ‘Men ziet het bloed gezond door ’t blanke vel heen gloeien…’

Dit is een betekenis ontwikkeling van duizend jaar geweest; maar op tien jaar tijd is de politieke correctheid erin geslaagd om dit erfwoord uit de gangbare woordenschat verdacht te maken en te verbannen. En dan nog alleen in het Nederlands, want in andere talen is dat geen probleem, weiss blijft weiss, white blijft white, en evenzo zijn er niet onmiddellijk poco-alternatieven beschikbaar voor blanc, blanco en bianco.

Wat een triomf voor de woko’s!

Geen taalkundigen maar taal- ideologen

Het is u, lezer van alle kleuren, misschien opgevallen dat de twee Vlaamse media die over een ombuds-man of -vrouw beschikken, namelijk de VRT en De Standaard, het toch eens over die woordkeuze moesten hebben. Blank of Wit? Of onmiddellijk weg met Blank? Hun besluit was telkens dat ze de taal haar werk zouden laten doen. De taal ontwikkelt zichzelf. Het zou wel blijken welk woord het zou halen. Er even aan voorbijgaand dat de politiek correcte journalistiek de taal juist niet haar werk heeft laten doen, maar van buitenaf om ideologische redenen op de taal heeft ingegrepen.

Voor alle andere taalkwesties hebben ze taal raadsmannen en -vrouwen nodig, maar voor de keuze blank/wit hebben ze ideologen in huis.

Ondertussen zijn trouwens die redacties, ook zonder richtlijnen van hun hoofdredactie, allang overstag gegaan: eerst verandert het woord en dan de gedachte, en dat is ook de bedoeling.

Het kwam natuurlijk ook door gemakzucht. Niets zo simpel als woorden uit het Engels overnemen, en dan is white gelijk aan ‘wit’. Gemakkelijk ook in verbindingen met white waarvoor ‘blank’ vreemd lijkt: white supremacy, white anxiety, whiteness, white studies, white privilege…

Het is me ook opgevallen dat de vervanging van blank door wit pas in een stroomversnelling is gekomen toen de woorden ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ ten prooi vielen aan de post-moderne woordenjacht. Nochtans waren ‘autochtoon’ en ‘allochtoon’ relatief onschuldig in een context waarin alles schuldig blijkt te zijn. Deze woorden zegden alleen maar of men van deze grond, dan wel van een andere grond afkomstig was. Het verschil is dat iedereen autochtoon kan worden, maar niet iedereen zomaar wit kan worden, want dat veronderstelt métissage, en dat duurt generaties.

Racificatie is geen pacificatie

Met wit en zwart is men dus opnieuw bij ras terechtgekomen en de voordelen daarvan zijn twijfelachtig. Dit is pure racificatie. Het wij-zij-denken, dat in het pomo-discours zo verfoeid werd, krijgt er in het woke tijdperk alle kansen mee. En dat is ook de bedoeling. De oppositie zwart-wit, dat is waar men naartoe wou en wat men ook bereikt heeft. Wit is namelijk een ideologisch predicaat dat toch weer gebaseerd is op huidskleur.

Nu mogen ze nog decennia uitleggen dat ze met wit de blanke constructie bedoelen (de onbewuste racist die we zijn) en niet per se onze blanke huid: hun toevlucht tot dit zwart-wit-schema maakt van de anti racistische beweging een schaamteloos racistische beweging die haar essentie ontkent.

Ze zouden het positievere ‘verkleuren’ kunnen hanteren, maar ze kiezen voor het anta-gonistische negativum ontwitten. Waarom doen ze dat? Om weer bij dat ras uit te kunnen komen.

Ze gaan namelijk van alles ontwitten. Veel duidelijker dan ontblanken… Ook dat betekent racialiseren van dingen die met ras niets te maken hebben. Alles kan ontwit worden: musea, festivals, de Zomer van Antwerpen, klassieke concerten, de boekhandel, de VRT, kranten redacties. Ze zouden het positievere ‘verkleuren’ kunnen hanteren, maar ze kiezen voor het antagonistische negativum ontwitten. Waarom doen ze dat? Om weer bij dat ras uit te kunnen komen. Om onze kleurenblindheid die we zo lang hebben geoefend weer verdacht te maken. En om het multiculturalisme weer zijn oorspronkelijke betekenis van apartheid terug te geven. Aan de haat te merken, hebben we hier te maken met een racistisch antiracisme.

Bloot en blank

Zeg dus niet: ‘’t is maar een woord’, of ‘dit is puur semantisch’ (een belediging voor de semantiek, trouwens). Als ’t maar een woord was, dan zouden ze zich niet zoveel moeite geven. Staat er dus ergens het woord ‘wit’ in de betekenis van ‘blank’ in een tekst? Dan hoef ik toch niet verder te lezen? Die tekst heeft zijn punt dan al gemaakt. Alles wat de auteur van zo’n tekst wil zeggen is in dat ene woordje ‘wit’ al vervat. De auteur ervan geeft aan dat zij niet met die witte kant wil praten, want hij/zij stoot hem af alleen al door de naamgeving.

Beste lezers van alle kleuren en alle smaken[1], als je jezelf wit noemt in plaats van blank, dan heb je de beschuldiging van erfzondig racisme alreeds aanvaard en ingeslikt. Dan ben je historisch schuldig aan slavernij en actueel schuldig aan structureel racisme. Dan heb je gecapituleerd voor de woke druk. En dan aanvaard je het nieuwe anti-racistische racisme.

Hoon en spot zullen je deel zijn, misschien ontslag, scherven-gericht en verbanning uit de openbaarheid, zoals dat in de Verenigde Staten gebeurt.

Maar als je jezelf blank blijft noemen, behoor je voortaan tot een weliswaar groeiende minderheid die zich blijft verzetten tegenover schandaal--termen als ontwitting. Hoon en spot zullen je deel zijn, misschien ontslag, scherven-gericht en verbanning uit de openbaarheid, zoals dat in de Verenigde Staten gebeurt. De voorstanders van wit maken voortdurend charivari. Leer daarvan.

De gegevens en de keuze liggen klaar en duidelijk voor u. Ze liggen daar omzeggens bloot en blank.

*

 [1] Mijn fantaciteerpen heeft hier geheel onwillekeurig J.K.Rowling (Harry Potter) geciteerd. Ootmoedig beken ik een onuitwisbare schuld.

Jean-Pierre Rondas

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR

*

De kruik gaat zo lang te water tot ze breekt.

Is dit niet eerder een gezegde dat thuishoort in de lessen ‘Huishoudkunde’? Want de situatie in het veld is anders een welgekomen ‘ongelukkig toeval’.Colateral dammage, alsU wilt.

Efficiënte en VERPLICHTE inenting, vaste verplichte prijsafspraen op de grondstoffenmarkten, gelijke op elkaar afgestemde belasting-tarieven, streng ingeperkt Overheids-Jobkes, en nog een paar van dergelijke ‘Conventies’ zouden deze kleine Planeet terig in een soort Aards

Paradijs kunnen veranderen.

M  ar waarom de zaken simpel maken, als moeilijk ook gaat? Desnoods buischen wij, Vlamingen, erop tot het barst….

*

igithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten